• 3 8067 362 69 573 8066 740 15 25

  • moc.liamg%40noitadnuof.tnatropmi



  • 3 8067 362 69 573 8066 740 15 25

  • moc.liamg%40noitadnuof.tnatropmi


Головна > Статті > Дитяче горе під час війни: як допомогти пережити втрату

Дитяче горе під час війни: як допомогти пережити втрату

Авторка: Товпеко ОльгаДата публікації: 23.04.2025

Illustration

— Мамо, чому мені це не можна?! — голосно вередує шестирічний хлопчик, кидаючи упаковку цукерок на підлогу супермаркету. Його крик — це тривога, яку він не вміє висловити.Молода жінка швидко нахиляється, піднімає цукерки. Вона намагається обійняти сина, але він пручається. — Ти сердишся, це нормально… Я поруч, ми впораємося, - тихо каже вона.Хлопчик схлипує, сидячи на підлозі:— Я хочу до тата! Чому він не приїхав? Ти казала, що він повернеться!Жінка на мить завмирає, а потім присідає поруч із сином.— Давай купимо твій улюблений сік і поговоримо про тата вдома?Хлопчик повільно киває, хоча його губи все ще тремтять. Він дозволяє матері витерти сльози допомогти йому підвестися.

Дитяче горе під час війни: як допомогти пережити втрату

Авторка: Товпеко ОльгаДата публікації: 23.04.2025

Illustration

— Мамо, чому мені це не можна?! — голосно вередує шестирічний хлопчик, кидаючи упаковку цукерок на підлогу супермаркету. Його крик — це тривога, яку він не вміє висловити.
Молода жінка швидко нахиляється, піднімає цукерки. Вона намагається обійняти сина, але він пручається.
— Ти сердишся, це нормально… Я поруч, ми впораємося, - тихо каже вона.
Хлопчик схлипує, сидячи на підлозі:
— Я хочу до тата! Чому він не приїхав? Ти казала, що він повернеться!
Жінка на мить завмирає, а потім присідає поруч із сином.
— Давай купимо твій улюблений сік і поговоримо про тата вдома?
Хлопчик повільно киває, хоча його губи все ще тремтять. Він дозволяє матері витерти сльози допомогти йому підвестися.

Діти, які втратили близьких, одночасно живуть у двох реальностях: зовнішній — де життя триває, і внутрішній — з болем і необхідністю осягнути і пережити постійну відсутність близької людини. Діти граються, сміються, але в глибині душі переживають втрату, з якою важко впоратись навіть дорослим.
Психологи звертають увагу: кожна дитина горює по-своєму — хтось мовчить, хтось ставить запитання, хтось малює, хтось завмирає, злиться чи вередує. Психологічна підтримка допомагає дитині не залишитися наодинці з горем та подолати шлях втрати.

Діти, які втратили близьких, одночасно живуть у двох реальностях: зовнішній — де життя триває, і внутрішній — з болем і необхідністю осягнути і пережити постійну відсутність близької людини. Діти граються, сміються, але в глибині душі переживають втрату, з якою важко впоратись навіть дорослим.
Психологи звертають увагу: кожна дитина горює по-своєму — хтось мовчить, хтось ставить запитання, хтось малює, хтось завмирає, злиться чи вередує. Психологічна підтримка допомагає дитині не залишитися наодинці з горем та подолати шлях втрати.

Як діти переживають втрату?

Сприйняття втрати дітьми залежить від їхнього віку, зрілості та підтримки родини.

● Малюки до 5 років не розуміють незворотності смерті, чекають на повернення близького. Вони потребують м’яких і чесних пояснень;● Діти 6–12 років усвідомлюють смерть, але часто шукають власну провину у тому, що трапилося. Для них важливим є зняття відчуття провини;● Підлітки переживають втрату через гнів, депресію і втрату довіри до світу. Вони потребують особливої уваги дорослих та іноді професійної підтримки.

Як діти переживають втрату?

Сприйняття втрати дітьми залежить від їхнього віку, зрілості та підтримки родини.

● Малюки до 5 років не розуміють незворотності смерті, чекають на повернення близького. Вони потребують м’яких і чесних пояснень;● Діти 6–12 років усвідомлюють смерть, але часто шукають власну провину у тому, що трапилося. Для них важливим є зняття відчуття провини;● Підлітки переживають втрату через гнів, депресію і втрату довіри до світу. Вони потребують особливої уваги дорослих та іноді професійної підтримки.

Нормальні реакції дітей на втрату

Горе проявляється у різних сферах:

● Емоційні реакції: страх, сором, провина, гнів, депресія. Дитина може здаватися нечутливою або, навпаки, ставати плаксивою й замкненою;● Поведінкові зміни: імпульсивність, агресія, ізоляція, повторення історій про втрату;● Когнітивні порушення: проблеми з навчанням, втрата концентрації, забудькуватість;● Фізичні прояви: безсоння, втрата апетиту, головні болі, психосоматичні розлади.
Війна змушує дітей передчасно подорослішати. Часто діти приховують своє горе, щоб не засмучувати дорослих. Вони бачать, як страждають батьки, і вирішують не додавати їм більше болю.

Нормальні реакції дітей на втрату

Горе проявляється у різних сферах:

● Емоційні реакції: страх, сором, провина, гнів, депресія. Дитина може здаватися нечутливою або, навпаки, ставати плаксивою й замкненою;● Поведінкові зміни: імпульсивність, агресія, ізоляція, повторення історій про втрату;● Когнітивні порушення: проблеми з навчанням, втрата концентрації, забудькуватість;● Фізичні прояви: безсоння, втрата апетиту, головні болі, психосоматичні розлади.

Війна змушує дітей передчасно подорослішати. Часто діти приховують своє горе, щоб не засмучувати дорослих. Вони бачать, як страждають батьки, і вирішують не додавати їм більше болю.

Як розпізнати ознаки дитячого горя?

Дитяче горе проявляється по-різному залежно від віку, характеру та життєвого досвіду дитини. Ось кілька частих реакцій, які можуть свідчити, що дитина проживає втрату:

● Регрес у розвитку - дитина, яка вже давно самостійно спала, знову починає проситися в ліжко дорослих або стає надмірно плаксивою, тривожною, схвильованою;● Замороженість почуттів - здається, що дитина зовсім нічого не відчуває щодо втрати;● Зміна поведінки - дитина стає занадто дратівливою, агресивною, часто злиться без видимої причини, псує речі або свариться з однолітками. Іноді з дитиною трапляються емоційні вибухи: може розплакатися посеред уроку. В інших випадках дитина стає “клоуном” класу і поводиться провокативно;

Illustration

Як розпізнати ознаки дитячого горя?

Дитяче горе проявляється по-різному залежно від віку, характеру та життєвого досвіду дитини. Ось кілька частих реакцій, які можуть свідчити, що дитина проживає втрату:

Illustration

● Регрес у розвитку - дитина, яка вже давно самостійно спала, знову починає проситися в ліжко дорослих або стає надмірно плаксивою, тривожною, схвильованою;● Замороженість почуттів - здається, що дитина зовсім нічого не відчуває щодо втрати;● Зміна поведінки - дитина стає занадто дратівливою, агресивною, часто злиться без видимої причини, псує речі або свариться з однолітками. Іноді з дитиною трапляються емоційні вибухи: може розплакатися посеред уроку. В інших випадках дитина стає “клоуном” класу і поводиться провокативно;

Illustration

● Труднощі з концентрацією уваги - дитина починає забувати завдання, не може зосередитися на домашній чи класній роботі, втрачає інтерес до улюблених предметів або швидко втомлюється на уроках;● Соматичні симптоми - дитина часто скаржиться на біль у животі чи голові, особливо перед важливими подіями (наприклад, походом у школу), в той час як порушень здоров’я немає;● Надмірна тривожність - дитина надмірно стурбована тим, чи будуть про неї достатньо піклуватись, та постійно перепитує, чи все буде добре з мамою, чи повернеться вона додому. Дитина боїться засинати або залишатися сама вдома, телефонує додому під час шкільних занять, занадто хвилюється про стан власного здоров’я тощо;● Відстороненість або ізоляція - діти підліткового віку можуть уникати спілкування з друзями, участі у соціальному житті, сидіти у своїй кімнаті годинами;● Зміна кола спілкування - дитина відкидає старих друзів та шукає нових, які зазнали подібної втрати;

Illustration

● Труднощі з концентрацією уваги - дитина починає забувати завдання, не може зосередитися на домашній чи класній роботі, втрачає інтерес до улюблених предметів або швидко втомлюється на уроках;● Соматичні симптоми - дитина часто скаржиться на біль у животі чи голові, особливо перед важливими подіями (наприклад, походом у школу), в той час як порушень здоров’я немає;● Надмірна тривожність - дитина надмірно стурбована тим, чи будуть про неї достатньо піклуватись, та постійно перепитує, чи все буде добре з мамою, чи повернеться вона додому. Дитина боїться засинати або залишатися сама вдома, телефонує додому під час шкільних занять, занадто хвилюється про стан власного здоров’я тощо;● Відстороненість або ізоляція - діти підліткового віку можуть уникати спілкування з друзями, участі у соціальному житті, сидіти у своїй кімнаті годинами;● Зміна кола спілкування - дитина відкидає старих друзів та шукає нових, які зазнали подібної втрати;● Прояви містичного мислення - дитина говорить про померлу людину у теперішньому часі, відчуває, що у якийсь спосіб померлий знаходиться поруч і з нею, бачить сни про померлого;
● Зацикленість на померлому та обставинах його смерті - дитина переказує події смерті та похорону померлого у прийнятних та не дуже для цього обставинах. Дитина обожнює померлого та імітує його поведінку або шукає медичну інформацію про смерть померлого. 

Всі ці ознаки можуть бути нормальними і природними проявами процесу горювання. Проте застрягання в будь-якому з цих станів може стати тривожним дзвоником, на який дорослим варто звернути увагу.

● Прояви містичного мислення - дитина говорить про померлу людину у теперішньому часі, відчуває, що у якийсь спосіб померлий знаходиться поруч і з нею, бачить сни про померлого;● Зацикленість на померлому та обставинах його смерті - дитина переказує події смерті та похорону померлого у прийнятних та не дуже для цього обставинах. Дитина обожнює померлого та імітує його поведінку або шукає медичну інформацію про смерть померлого.

Всі ці ознаки можуть бути нормальними і природними проявами процесу горювання. Проте застрягання в будь-якому з цих станів може стати тривожним дзвоником, на який дорослим варто звернути увагу.

Як підтримати дитину після втрати?

Сповістіть дитину про смерть близької людини

Дуже важливо, коли будете готові, знайти в собі сили повідомити дитині про втрату, а дітям дошкільного і молодшого шкільного віку пояснити поняття смерті. Ось деякі приклади фраз, які можна використовувати:

● “На жаль, під час війни гинуть люди. Ворог атакує з різних видів зброї, щоб знищити наших воїнів. В бою проти ворога загинув наш тато”;● “Смерть – це коли тіло перестає працювати, і людина не відчуває болю, не думає і не дихає”;● “Тато більше не повернеться, але його любов залишиться з тобою назавжди”;● “Дідусь помер,і ми більше не зможемо його побачити, але ми можемо згадувати хороші моменти, які провели разом”.

Illustration

Як підтримати дитину після втрати?

Сповістіть дитину про смерть близької людини

Дуже важливо, коли будете готові, знайти в собі сили повідомити дитині про втрату, а дітям дошкільного і молодшого шкільного віку пояснити поняття смерті. Ось деякі приклади фраз, які можна використовувати:

Illustration

● “На жаль, під час війни гинуть люди. Ворог атакує з різних видів зброї, щоб знищити наших воїнів. В бою проти ворога загинув наш тато”;● “Смерть – це коли тіло перестає працювати, і людина не відчуває болю, не думає і не дихає”;● “Тато більше не повернеться, але його любов залишиться з тобою назавжди”;● “Дідусь помер,і ми більше не зможемо його побачити, але ми можемо згадувати хороші моменти, які провели разом”.

Створіть безпечний простір для емоцій

● Щодня або хоча б декілька разів на тиждень виділяйте в родині час для розмов з дитиною, щоб вона могла поділитися своїми думками та переживаннями. Під час спілкування слухайте дитину уважно, не відволікаючись на інші справи, і не оцінюйте її емоції. Просто дайте їй виговоритися;● Нормалізуйте дитячі почуття, пояснюйте що і у зв'язку з чим дитина може відчувати. Наприклад: “Я бачу, що останнім часом тебе все дратує. Ти сердишся, це нормально, адже дуже боляче втрачати рідну людину”. Давайте дитині зрозуміти, що будь-які емоції — радість, сум, злість, страх — є допустимими і мають право на існування;● Власним прикладом показуйте здорове ставлення до емоцій: говоріть про свої почуття відкрито і спокійно. Наприклад: “Сьогодні я сумую, тому більше хочу тиші”. Спільно створіть вдома “куток спокою” — місце, де можна побути наодинці, заспокоїтися чи просто відпочити;● Якщо дитина проявляє сильні емоції (наприклад, плаче або сердиться), залишайтеся поруч і показуйте, що ви її підтримуєте: “Я поруч. Я допоможу тобі пережити це”.

Створіть безпечний простір для емоцій

● Щодня або хоча б декілька разів на тиждень виділяйте в родині час для розмов з дитиною, щоб вона могла поділитися своїми думками та переживаннями. Під час спілкування слухайте дитину уважно, не відволікаючись на інші справи, і не оцінюйте її емоції. Просто дайте їй виговоритися;● Нормалізуйте дитячі почуття, пояснюйте що і у зв'язку з чим дитина може відчувати. Наприклад: “Я бачу, що останнім часом тебе все дратує. Ти сердишся, це нормально, адже дуже боляче втрачати рідну людину”. Давайте дитині зрозуміти, що будь-які емоції — радість, сум, злість, страх — є допустимими і мають право на існування;● Власним прикладом показуйте здорове ставлення до емоцій: говоріть про свої почуття відкрито і спокійно. Наприклад: “Сьогодні я сумую, тому більше хочу тиші”. Спільно створіть вдома “куток спокою” — місце, де можна побути наодинці, заспокоїтися чи просто відпочити;● Якщо дитина проявляє сильні емоції (наприклад, плаче або сердиться), залишайтеся поруч і показуйте, що ви її підтримуєте: “Я поруч. Я допоможу тобі пережити це”.

Підтримуйте творчість і гру

● Малюйте разом. Створіть малюнок сім'ї, померлої людини або спогад з минулого;● Якщо дитина хоче грати у смерть, похорон чи війну, - дозволяйте їй. Так вона осмислює зміни у житті і шукає зцілення;● Запропонуйте дитині вести щоденник, де вона може малювати, або занотовувати свої думки і почуття.

Надавайте підтримку і надію замість знецінення

Транслюйте дитині послання, які дозволяють їх відчути підтримку у своїх переживаннях:

● Замість “Не плач, будь сильним”, кажіть: “Ти маєш право сумувати, це нормально”;● Замість “Життя триває, забудеш”, кажіть: “Я знаю, як тобі зараз важко. Якщо хочеш поговорити, я завжди поруч”;● Не ігноруйте малюнки дитини з померлими рідними, натомість запропонуйте: “Ти хочеш поговорити про бабусю?”.

Підтримуйте стабільність щоденного життя

● Наскільки це можливо, дотримуйтесь або поступово повертайтеся до звичних сімейних традицій — наприклад, щосуботи разом готуйте сніданок, ходіть у кіно чи на прогулянки;
● Якщо дитина відвідувала гуртки, за можливості і бажання, відновіть заняття;
● Створюйте умови, в яких дитина зможе підтримувати звичні рутини у спілкуванні з ровесниками - спілкуватися з однокласниками, гуляти після школи тощо.

Підтримуйте творчість і гру

● Малюйте разом. Створіть малюнок сім'ї, померлої людини або спогад з минулого;● Якщо дитина хоче грати у смерть, похорон чи війну, - дозволяйте їй. Так вона осмислює зміни у житті і шукає зцілення;● Запропонуйте дитині вести щоденник, де вона може малювати, або занотовувати свої думки і почуття.

Надавайте підтримку і надію замість знецінення

Транслюйте дитині послання, які дозволяють їх відчути підтримку у своїх переживаннях:

● Замість “Не плач, будь сильним”, кажіть: “Ти маєш право сумувати, це нормально”;● Замість “Життя триває, забудеш”, кажіть: “Я знаю, як тобі зараз важко. Якщо хочеш поговорити, я завжди поруч”;● Не ігноруйте малюнки дитини з померлими рідними, натомість запропонуйте: “Ти хочеш поговорити про бабусю?”.

Підтримуйте стабільність щоденного життя

● Наскільки це можливо, дотримуйтесь або поступово повертайтеся до звичних сімейних традицій — наприклад, щосуботи разом готуйте сніданок, ходіть у кіно чи на прогулянки;
● Якщо дитина відвідувала гуртки, за можливості і бажання, відновіть заняття;
● Створюйте умови, в яких дитина зможе підтримувати звичні рутини у спілкуванні з ровесниками - спілкуватися з однокласниками, гуляти після школи тощо.

Illustration

Звертайтеся за професійною психологічною підтримкою

“ДІТИ ПОЛЕГЛИХ ВОЇНІВ” — безкоштовна програма підтримки дітей загиблих військовослужбовців.

● Запишіть дитину на онлайн-групи (це маленькі групи однолітків по 7–8 дітей, які проходять 1 раз на тиждень протягом 1 години);● Допоможіть дитині ділитися переживаннями, знижувати стрес, навчатися стійкості;● Діліться своїми переживаннями самі і отримуйте підтримку у чаті для батьків;● Слідкуйте за анонсами нових груп на сторінці проєкту “Діти полеглих воїнів”, де ви зможете заповнити анкету. Участь безкоштовна.

Звертайтеся за професійною психологічною підтримкою

“ДІТИ ПОЛЕГЛИХ ВОЇНІВ” — безкоштовна програма підтримки дітей загиблих військовослужбовців.

Illustration

● Запишіть дитину на онлайн-групи (це маленькі групи однолітків по 7–8 дітей, які проходять 1 раз на тиждень протягом 1 години);● Допоможіть дитині ділитися переживаннями, знижувати стрес, навчатися стійкості;● Діліться своїми переживаннями самі і отримуйте підтримку у чаті для батьків;● Слідкуйте за анонсами нових груп на сторінці проєкту “Діти полеглих воїнів”, де ви зможете заповнити анкету. Участь безкоштовна.

Діти мають вражаючу здатність зцілюватися, коли їхній біль помічають і приймають. Турбота й підтримка дорослих допомагають дитині прожити горе і зберегти віру в себе та у світ. Відчуваючи любов і розуміння, дитина поступово перетворює пережиту втрату на джерело співчуття та внутрішньої сили. Разом із підтримкою близьких вона зростає сильнішою, відкритішою до життя й готовою будувати глибокі й довірливі стосунки.

Діти мають вражаючу здатність зцілюватися, коли їхній біль помічають і приймають. Турбота й підтримка дорослих допомагають дитині прожити горе і зберегти віру в себе та у світ. Відчуваючи любов і розуміння, дитина поступово перетворює пережиту втрату на джерело співчуття та внутрішньої сили. Разом із підтримкою близьких вона зростає сильнішою, відкритішою до життя й готовою будувати глибокі й довірливі стосунки.