У стрічці новин - знімки малечі, яка мирно спить у метро, притиснувши до себе улюблені іграшки. А вже за мить - нові повідомлення про втрати під час обстрілів. Смерть стала звичним тлом сучасного дитинства, непрошеним супутником їхнього сьогодення. Її присутність майже неможливо замовчувати.
Діти бачать і чують більше, ніж ми думаємо. Але їхнє розуміння смерті кардинально відрізняється від дорослого. Те, що для нас очевидно та незворотно, для дитини може здаватися тимчасовим або навіть виправним. Розуміння того, як діти різного віку сприймають смерть, допомагає дорослим підготуватися до розмови, вибрати правильні слова і реакції задля чуйної підтримки дитини під час переживання горя.
Ця стаття допоможе вам зрозуміти внутрішній світ дитини, яка переживає втрату. Про те, як будувати розмову, читайте у дописі Як розказати дитині про смерть близької людини: поради психолога.
У стрічці новин - знімки малечі, яка мирно спить у метро, притиснувши до себе улюблені іграшки. А вже за мить - нові повідомлення про втрати під час обстрілів. Смерть стала звичним тлом сучасного дитинства, непрошеним супутником їхнього сьогодення. Її присутність майже неможливо замовчувати.
Діти бачать і чують більше, ніж ми думаємо. Але їхнє розуміння смерті кардинально відрізняється від дорослого. Те, що для нас очевидно та незворотно, для дитини може здаватися тимчасовим або навіть виправним. Розуміння того, як діти різного віку сприймають смерть, допомагає дорослим підготуватися до розмови, вибрати правильні слова і реакції задля чуйної підтримки дитини під час переживання горя.
Ця стаття допоможе вам зрозуміти внутрішній світ дитини, яка переживає втрату. Про те, як будувати розмову, читайте у дописі Як розказати дитині про смерть близької людини: поради психолога.
● Магічне мислення - діти не розуміють причинно-наслідкових зв'язків, і можуть вважати, що смерть близької людини спричинили їхні негативні думки або дії.
● Егоцентричне сприйняття світу - діти відчувають себе центром всесвіту і часто беруть на себе відповідальність чи провину за події навколо.
● Віра в оборотність подій - маленькі діти вірять, що померлий може повернутися, а смерть – це тимчасова подорож, бо поняття "назавжди" ще не сформоване в їхній свідомості.
● Магічне мислення - діти не розуміють причинно-наслідкових зв'язків, і можуть вважати, що смерть близької людини спричинили їхні негативні думки або дії.● Егоцентричне сприйняття світу - діти відчувають себе центром всесвіту і часто беруть на себе відповідальність чи провину за події навколо.● Віра в оборотність подій - маленькі діти вірять, що померлий може повернутися, а смерть – це тимчасова подорож, бо поняття "назавжди" ще не сформоване в їхній свідомості.
Діти цього віку ще не розуміють поняття смерті, але дуже чутливі до змін у середовищі.
ЩО ВІДЧУВАЮТЬ НЕМОВЛЯТА:
● Зміну емоційного стану близьких людей;● Відсутність знайомого голосу, запаху, дотику;● Порушення звичного розкладу дня;● Напругу в домі.
РЕАКЦІЇ: плач без видимої причини. Труднощі зі сном. Втрата апетиту. Пошуки поглядом того, хто помер. Відсторонення або, навпаки, надмірна прив'язаність до того з близьких, хто залишився.
ПІДТРИМКА:
● Забезпечуйте додаткову увагу та максимально підтримуйте фізичний контакт (обійми, погладжування);● Будьте терплячими до змін у поведінці (порушення сну, їжі, вередливість);● Спокійно розмовляйте з дитиною, навіть якщо вона не розуміє слів - тон голосу і ритм мови заспокоюють;Дозвольте собі горювати, але намагайтеся зберігати стабільність розпорядку для малюка.
У цьому віці діти часто сприймають смерть, як тимчасове явище, ніби людина "пішла" і може повернутися. Вони можуть сприймати смерть як сон або подорож.
ОСОБЛИВОСТІ СПРИЙНЯТТЯ СМЕРТІ В ЦЬОМУ ВІЦІ:
● Конкретне мислення (смерть - це коли тіло не працює);● Багато запитань про те, де померлий і коли повернеться;● Фантазії про можливе "воскресіння" або "повернення";● Гра у "смерть", "війну" або "лікаря".
РЕАКЦІЇ: регресивні прояви (повернення до смочка, нетримання сечі). Страх, що інші близькі теж можуть померти. Страх засинати, нічні жахи та інші порушення сну. Вередливість, плаксивість, образливість, дратівливість тощо.
ПІДТРИМКА:
● Говоріть простими словами - наприклад, "Тато помер. Смерть - це коли тіло не може дихати, їсти чи говорити";● Уникайте двозначних метафор - наприклад, фраза "бабуся заснула назавжди" може викликати страху засинання;● Проговорюйте, що в житті дитини залишаєтеся ви, яка буде піклуватися про дитину і про себе;● Пояснюйте, які зміни відбудуться у житті дитини, а що залишиться незмінним.
Діти цього віку починають розуміти смерть як остаточну подію, але це непростий процес, який потребує часу і викликає багато запитань. Діти все ще можуть думати, що смерть зворотна і що вони відповідальні за неї, або що певні вчинки або слова можуть її "зупинити".
ОСОБЛИВОСТІ СПРИЙНЯТТЯ СМЕРТІ В ЦЬОМУ ВІЦІ:
● Розвиток логічного мислення;● Розуміння, що смерть остаточна і неминуча;● Почуття провини за власні думки чи дії;● Страх власної смерті або смерті близьких.
РЕАКЦІЇ: почуття провини, страх. Нічні жахи. Уникання розмов про смерть або, навпаки, підвищений інтерес до неї.
ПІДТРИМКА:
● Допомагайте дитині проговорювати почуття - "Ти сумуєш? Ти злишся?", пояснюйте свої почуття: “Мені стало сумно, оскільки я згадала, як ми робили це разом з татом. Сум пов’язаний з любов’ю”;● Знімайте хибні почуття провини - пояснюйте причини смерті доступною мовою, уникаючи евфемізмів;● Створюйте та дозволяйте брати участь у прощальних ритуалах у м’якій формі - наприклад, намалювати листівку, запалити свічку, випустити у повітря кульку, посадити рослину у пам’ять.
Діти середнього шкільного віку починають розуміти смерть як постійну і неминучу реальність, яка стосується всіх. У цьому віці діти можуть приховувати свої почуття, щоб здаватися сильними.
ОСОБЛИВОСТІ СПРИЙНЯТТЯ СМЕРТІ В ЦЬОМУ ВІЦІ:
● Повне розуміння незворотності смерті;● Інтерес до деталей і причин смерті;● Схильність до замикання в собі;● Міркування про власну смертність і смертність батьків.
РЕАКЦІЇ: можливі соматичні прояви горя (головний біль, проблеми зі сном). Труднощі з тим, щоб говорити про свої почуття. Прояви тривожності, уникнення або, навпаки, глибокі розмови по темі. Ізоляція чи зміни в поведінці, як-от втрата інтересу до хобі або спілкування з друзями.
ПІДТРИМКА:
● Чесно відповідайте на запитання про долю померлої людини у межах вікового розуміння;● Будуйте довірливе спілкування - покажіть, що ви готові слухати, але не змушуйте говорити: “Якщо ти захочеш поговорити про це, я поруч”, “Ти можеш плакати, це нормально”;● Давайте можливість висловлювати емоції у словах, творчості, фізичній активності;● Діліться власними почуттями, щоб нормалізувати вираження горя.
Переважаючою темою в підлітковому віці є почуття безсмертя або виключення зі смерті. Водночас підлітки можуть бачити несправедливість смерті, переживати екзистенційні кризи, ставити запитання про майбутнє, сенс і влаштування життя.
ОСОБЛИВОСТІ СПРИЙНЯТТЯ СМЕРТІ В ЦЬОМУ ВІЦІ:
● Філософські роздуми про смерть і сенс життя;● Прагнення до самостійності у переживанні горя;● Можлива ризикована поведінка як спосіб впоратися з болем;● Потреба знайти свій спосіб проживання втрати.
РЕАКЦІЇ: приховування емоцій. Надмірна відповідальність за сім’ю. Бунт проти "жорстокого світу". Замкнутість, страх показати слабкість.
ПІДТРИМКА:
● Будьте готові до непростих запитань;● Відповідайте чесно, навіть якщо відповіді немає – наприклад: "Я не знаю, чому це сталося, але ми разом можемо це пережити";● Поважайте потребу в приватності, але залишайтеся доступними для розмови;● Пропонуйте звернутися до фахівця або групи однолітків, якщо горе впливає на повсякденне життя.
Діти цього віку ще не розуміють поняття смерті, але дуже чутливі до змін у середовищі.
ЩО ВІДЧУВАЮТЬ НЕМОВЛЯТА:
● Зміну емоційного стану близьких людей;● Відсутність знайомого голосу, запаху, дотику;● Порушення звичного розкладу дня;● Напругу в домі.
РЕАКЦІЇ: плач без видимої причини. Труднощі зі сном. Втрата апетиту. Пошуки поглядом того, хто помер. Відсторонення або, навпаки, надмірна прив'язаність до того з близьких, хто залишився.
ПІДТРИМКА:
● Забезпечуйте додаткову увагу та максимально підтримуйте фізичний контакт (обійми, погладжування);● Будьте терплячими до змін у поведінці (порушення сну, їжі, вередливість);● Спокійно розмовляйте з дитиною, навіть якщо вона не розуміє слів - тон голосу і ритм мови заспокоюють;Дозвольте собі горювати, але намагайтеся зберігати стабільність розпорядку для малюка.
У цьому віці діти часто сприймають смерть, як тимчасове явище, ніби людина "пішла" і може повернутися. Вони можуть сприймати смерть як сон або подорож.
ОСОБЛИВОСТІ СПРИЙНЯТТЯ СМЕРТІ В ЦЬОМУ ВІЦІ:
● Конкретне мислення (смерть - це коли тіло не працює);● Багато запитань про те, де померлий і коли повернеться;● Фантазії про можливе "воскресіння" або "повернення";● Гра у "смерть", "війну" або "лікаря".
РЕАКЦІЇ: регресивні прояви (повернення до смочка, нетримання сечі). Страх, що інші близькі теж можуть померти. Страх засинати, нічні жахи та інші порушення сну. Вередливість, плаксивість, образливість, дратівливість тощо.
ПІДТРИМКА:
● Говоріть простими словами - наприклад, "Тато помер. Смерть - це коли тіло не може дихати, їсти чи говорити";● Уникайте двозначних метафор - наприклад, фраза "бабуся заснула назавжди" може викликати страху засинання;● Проговорюйте, що в житті дитини залишаєтеся ви, яка буде піклуватися про дитину і про себе;● Пояснюйте, які зміни відбудуться у житті дитини, а що залишиться незмінним.
Діти цього віку починають розуміти смерть як остаточну подію, але це непростий процес, який потребує часу і викликає багато запитань. Діти все ще можуть думати, що смерть зворотна і що вони відповідальні за неї, або що певні вчинки або слова можуть її "зупинити".
ОСОБЛИВОСТІ СПРИЙНЯТТЯ СМЕРТІ В ЦЬОМУ ВІЦІ:
● Розвиток логічного мислення;● Розуміння, що смерть остаточна і неминуча;● Почуття провини за власні думки чи дії;● Страх власної смерті або смерті близьких.
РЕАКЦІЇ: почуття провини, страх. Нічні жахи. Уникання розмов про смерть або, навпаки, підвищений інтерес до неї.
ПІДТРИМКА:
● Допомагайте дитині проговорювати почуття - "Ти сумуєш? Ти злишся?", пояснюйте свої почуття: "Мені стало сумно, оскільки я згадала, як ми робили це разом з татом. Сум пов’язаний з любов’ю";● Знімайте хибні почуття провини - пояснюйте причини смерті доступною мовою, уникаючи евфемізмів;● Створюйте та дозволяйте брати участь у прощальних ритуалах у м’якій формі - наприклад, намалювати листівку, запалити свічку, випустити у повітря кульку, посадити рослину у пам’ять.
Діти середнього шкільного віку починають розуміти смерть як постійну і неминучу реальність, яка стосується всіх. У цьому віці діти можуть приховувати свої почуття, щоб здаватися сильними.
ОСОБЛИВОСТІ СПРИЙНЯТТЯ СМЕРТІ В ЦЬОМУ ВІЦІ:
● Повне розуміння незворотності смерті;● Інтерес до деталей і причин смерті;● Схильність до замикання в собі;● Міркування про власну смертність і смертність батьків.
РЕАКЦІЇ: можливі соматичні прояви горя (головний біль, проблеми зі сном). Труднощі з тим, щоб говорити про свої почуття. Прояви тривожності, уникнення або, навпаки, глибокі розмови по темі. Ізоляція чи зміни в поведінці, як-от втрата інтересу до хобі або спілкування з друзями.
ПІДТРИМКА:
● Чесно відповідайте на запитання про долю померлої людини у межах вікового розуміння;● Будуйте довірливе спілкування - покажіть, що ви готові слухати, але не змушуйте говорити: "Якщо ти захочеш поговорити про це, я поруч", "Ти можеш плакати, це нормально";● Давайте можливість висловлювати емоції у словах, творчості, фізичній активності;● Діліться власними почуттями, щоб нормалізувати вираження горя.
Переважаючою темою в підлітковому віці є почуття безсмертя або виключення зі смерті. Водночас підлітки можуть бачити несправедливість смерті, переживати екзистенційні кризи, ставити запитання про майбутнє, сенс і влаштування життя.
ОСОБЛИВОСТІ СПРИЙНЯТТЯ СМЕРТІ В ЦЬОМУ ВІЦІ:
● Філософські роздуми про смерть і сенс життя;● Прагнення до самостійності у переживанні горя;● Можлива ризикована поведінка як спосіб впоратися з болем;● Потреба знайти свій спосіб проживання втрати.
РЕАКЦІЇ: приховування емоцій. Надмірна відповідальність за сім’ю. Бунт проти "жорстокого світу". Замкнутість, страх показати слабкість.
ПІДТРИМКА:
● Будьте готові до непростих запитань;● Відповідайте чесно, навіть якщо відповіді немає – наприклад: "Я не знаю, чому це сталося, але ми разом можемо це пережити";● Поважайте потребу в приватності, але залишайтеся доступними для розмови;● Пропонуйте звернутися до фахівця або групи однолітків, якщо горе впливає на повсякденне життя.
● Чесність і простота - для кожного віку потрібен свій підхід до пояснення складних понять. Використовуйте зрозумілі слова, уникайте евфемізмів на кшталт "заснув назавжди", "поїхав у далеку подорож", "став зіркою", "перетворився на хмарку".● Терпіння - діти можуть ставити одні й ті ж запитання багато разів. Це нормальна частина процесу розуміння і прийняття. Знаючи типові реакції, легше підготувати відповіді, які заспокоять дитину.● Емоційна підтримка - дозвольте дитині виражати свої почуття і показуйте, що ваші емоції теж нормальні. Розуміння реакцій дитини допомагає не панікувати і залишатися спокійним.● Ритуали пам'яті - створюйте разом способи вшанування пам'яті померлого: малюнки, фотоальбоми, розповіді про хороші спогади.● Професійна допомога - якщо дитина довго не може впоратися з втратою, зверніться до дитячого психолога або до груп підтримки.
Шлях усвідомлення смерті - це процес дорослішання. Він починається від сприйняття втрати як фізичної відсутності у немовлят, проходить через віру в повернення у дошкільнят і страх власної провини у школярів, завершується глибоким екзистенційним розумінням у підлітковому віці. Не існує єдиної "інструкції" для розмови про смерть, яка б підійшла всім. Найцінніше, що ви можете зробити - це враховувати вік та етап розвитку вашої дитини. Адаптуючи свої пояснення та підтримку до її внутрішнього світу, ви даєте їй найважливіше - відчуття, що її розуміють, люблять і ніколи не залишать наодинці з болем.
Нагадуємо, що ГО "Важливі" проводить безкоштовні онлайн-групи психологічної підтримки для дітей полеглих військовослужбовців від 7 до 15 років. Реєструйтеся за посиланням до проєкту "Діти полеглих воїнів". Це простір для підтримки, проговорення почуттів й відновлення довіри до світу, який підтримає вашу дитину у непростий період після втрати.
● Чесність і простота - для кожного віку потрібен свій підхід до пояснення складних понять. Використовуйте зрозумілі слова, уникайте евфемізмів на кшталт "заснув назавжди", "поїхав у далеку подорож", "став зіркою", "перетворився на хмарку".● Терпіння - діти можуть ставити одні й ті ж запитання багато разів. Це нормальна частина процесу розуміння і прийняття. Знаючи типові реакції, легше підготувати відповіді, які заспокоять дитину.● Емоційна підтримка - дозвольте дитині виражати свої почуття і показуйте, що ваші емоції теж нормальні. Розуміння реакцій дитини допомагає не панікувати і залишатися спокійним.● Ритуали пам'яті - створюйте разом способи вшанування пам'яті померлого: малюнки, фотоальбоми, розповіді про хороші спогади.● Професійна допомога - якщо дитина довго не може впоратися з втратою, зверніться до дитячого психолога або до груп підтримки.
Шлях усвідомлення смерті - це процес дорослішання. Він починається від сприйняття втрати як фізичної відсутності у немовлят, проходить через віру в повернення у дошкільнят і страх власної провини у школярів, завершується глибоким екзистенційним розумінням у підлітковому віці. Не існує єдиної "інструкції" для розмови про смерть, яка б підійшла всім. Найцінніше, що ви можете зробити - це враховувати вік та етап розвитку вашої дитини. Адаптуючи свої пояснення та підтримку до її внутрішнього світу, ви даєте їй найважливіше - відчуття, що її розуміють, люблять і ніколи не залишать наодинці з болем.
Нагадуємо, що ГО "Важливі" проводить безкоштовні онлайн-групи психологічної підтримки для дітей полеглих військовослужбовців від 7 до 15 років. Реєструйтеся за посиланням до проєкту "Діти полеглих воїнів". Це простір для підтримки, проговорення почуттів й відновлення довіри до світу, який підтримає вашу дитину у непростий період після втрати.